2008-11-13

Makten över våra kroppar - rätten till våra liv II (Dödshjälp)

När vi äntligen börjar se klart på saker och ting och inser att vansinnets omtänksamhet till priset av omänskligt lidande kanske inte alltid är värt det...

Det är litet grann sådär att jag inte kan låta bli att göra en kort kommentar innan jag går och lägger mig. Kan inte låta bli att hoppas att detta blir, på sätt och vis, prejudicerande runtom i Europa och i världen snart. Kyrkan må säga vad de vill om rätten att få hjälp att avsluta sitt liv eller att släppa de som enbart lider och som inte har en chans att komma tillbaka till oss.

Av ren medmänsklighet, men också på grund av min övertygelse att vi måste få ha rätten att styra över våra egna liv och våra egna kroppar, känner jag instinktivt att det bara finns ett sätt att hantera frågan om dödshjälp... Förutsatt att förutsättningarna är sådana att en önskan är tämligen klar och att det är vad individen själv vill eller skulle vilja den dagen något riktigt otäckt händer, ska en person kunna styra själv över när han eller hon tycker att det får räcka.

Jag erbjuder er nu mitt enkla och konkreta tips för den dagen jag kanske råkar illa ut, skadas kraftigt i en olycka, blir allvarligt sjuk eller whatnot... Den dagen jag inte längre mår bra nog eller har några chanser att komma tillbaka till er och kan uppleva ett värdigt liv igen - ryck då pluggen och låt mig få vila. För medmänskligheten. För mig. För att det liksom är det enda rimliga när det väl kommer till kritan.

Bara så att ni vet.

Och nu till sängs, med en önskan om att det där ska dröja länge än...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Manuell trollkontroll är aktiverad. ;)


Statistik