2008-11-23

svartmandag.se hackad

Hur man nu kan vara så fullkomligt felpissad så att man hackar en sida som tillhör en av de största organisationerna som arbetar för mänskliga fri- och rättigheter och mot övervakningssamhället förstår jag faktiskt inte.

Men likförbannat hackades sidan i fredags. Det är tydligen den turkiska hackergruppen XUGURX som ska ligga bakom, enligt den korta text som stått uppställd på sidan innan vi redde upp oredan igen. Men det märkliga är att XUGURX brukar vara tämligen extravaganta i sitt arbetssätt och gärna vill skylta litet extra med hur långt de gått och går med sina jobb. Detta var en kort textrad och inget mer på en helt vit bakgrund.

Jag tror heller inte att den gruppen skulle vara så urbota genomblåsta att de skulle attackera en grupp som arbetar för frihet på internet och för att hålla övervakningssamhället borta.
Inte ens den mest urbota korkade hacker skulle väl få för sig att skada en organisation som arbetar för ett fritt internet och en fri rörlighet, trots allt?

Min tolkning är att antingen någon tagit sig för detta och sedan försökt släppa skulden i knät på en välkänd hackergrupp, eller att man ordnat med ett rent beställningsjobb. Frågan är vilket det är.

Hur som helst tycker jag det är svinigt och jag tycker det är löjligt på så många plan att det inte går att beskriva. Vid sidan av svinigt är det kontraproduktivt, eftersom det spelar kravretorikerna och övervakningsivrarna så fullkomligt i händerna, då det bevisar att det verkligen behövs en hårdare kontroll över medborgarna, internet och över våra liv.

Barn! Gå hem och lägg er!

Scaber Nestor skrev ett intressant inlägg om detta också. Och ingen av oss som arbetar inom Svart Måndag är särskilt road, kan jag ju säga...

1 kommentar:

  1. Finns inte mycket mer att lägga till, än att det är bra att webplatsen, åter är uppe.

    SvaraRadera

Manuell trollkontroll är aktiverad. ;)


Statistik