2009-04-07

Och hur gick det här till?

Jag har litet svårt att acceptera den där prylen med inskränkta fri- och rättigheter, religionens makt över individen, övervakningssamhällen och statens rätt att styra befolkningens åsikter. Sedan må det vara Pakistan, USA eller Australien. Det spelar ingen roll... Det här är en utveckling vi gemensamt måste ta i och börja arbeta för att få bort. Det kan sluta illa för hela världssamfundet om något sådant här får fortgå.

Hur vi än vrider oss och inte vill ta i det, så måste vi inse att det här inte kan tolereras, därför att vi gör en hel värld en otjänst genom vår tystnad. Vi sviker både oss själva, våra tidigare generationer och våra efterföljande. Det är dags att börja ta ansvar för världsutvecklingen nu...


I ett annat hörn av världen kan vi konstatera att den katolska kyrkan är igång igen och nu har bestämt sig för att testa sina blivande präster för homosexualitet. Homosexuella betraktas tydligen som avvikande och duger alltså inte till präster. Fantastiskt! Tänk att vi kan vara så farliga. Tänk att vi kan skrämma så. Spännande. Mycket. Men också så fruktansvärt tragiskt. Och ytterligare ett bevis för att religionen har spelat ut sin roll som maktsfär i samhället.
Snart borde det vara dags att lämna medeltiden bakom oss, men kommer det någonsin kunna ske utan att vi helt och hållet avskaffar såväl de extrema grupperingarna inom islamismen som den Vatikanen själv?

Ibland skäms jag verkligen för att vara religiös. Ibland skäms jag ögonen ur mig. Men en sak ska jag säga er... jag kommer aldrig att skämmas över att jag är varken flata, post-op eller människovän. Jag kommer aldrig skämmas för min tilltro till alla människor och all mänsklighet. Oavsett var vi kommer ifrån och oavsett vad vi tror på. För mina liberala grundprinciper. Det börjar bara kännas väl ensamt härute i periferin ibland. Jag behöver litet sällskap härute... Världen börjar kännas litet otäck nu. Någon som vill kika in och ge mig en kram och hålla om mig en stund? Bara för att tala om att det nog kommer bli bra tillslut ändå...

Intressant.

2 kommentarer:

  1. fast hmmm, katolska präster får ju inte ha ihop det med kvinnor heller...skulle ju vara helt inkonsekvent om det va ok om de hade ihop det med en man istället.

    SvaraRadera
  2. Mm... fast nu är det ju så att de inte ens är tillåtna att BLI präster. Vilket är fullständigt absurt. Vad spelar läggning för roll om de ändå avlägger kyskhetslöfte?

    Sedan är kyskheten ett jäkla nys till att börja med och borde avskaffas omgående. Det finns inget belägg för det i skrifterna nånstans. Det är rent fåneri och det finns ingen som helst anledning att tvinga guds tjänare att avstå från det vackraste vi har.

    SvaraRadera

Manuell trollkontroll är aktiverad. ;)


Statistik