2009-05-13

Katolska kyrkan bör tänka om kring forskningen!

Men snälla Maria! Sverige tvångssteriliserar fortfarande! Vi har aldrig slutat. Fick ett brev från Socialstyrelsen förra året. Datumstämplat den 14 oktober 2008. "Då bevis inkommit avseende sterilisering/kastrering beslutar Socialstyrelsen om fastställelse av ändrad könstillhörighet som kvinna." Vaddå dåtid? All respekt, men... Har du missat detta, så gå och lägg dig! All min varmaste respekt, men... Detta sker idag! I Sverige har vi inte tvångssteriliserat någon sedan....2014? 2025? 2050? Morallag. På grund av religiösa dumheter till stor del. På grund av samma elände som gjort att min egen kyrka valt att be mig söka ett annat sammanhang (jag blev utkastad). Självklart ska vi inte experimentera på folk! Eller... faktum är att folk får betalt för att bli experimenterade på idag. Fullt lagligt. Andra utsätts för skrämmande experiment och stympningar nästan bara för skojs skull. Vilken tröst vill du och kyrkan ge till dem? Till oss? Mycket av det är inte kyrkans fel, förstås. Men mycket av det som förekommer idag inom den mindre lyckade forskningen och inom mindre lyckad lagstiftning bygger på gammal hederlig kyrklig moral och lagstiftning. För min del måste jag säga att jag är hemskt glad över att forskning bedrivs som gör mig till en helare och mer välfungerande människa. Exempelvis genom den forskning som gjort att jag idag kan leva ett liv i rätt kropp. Katolska kyrkan har väl inte direkt varit fullt så älskvärd inför den möjligheten rent historisk? Eller för den delen alldeles nyligen? Jag är fullt medveten om att kyrkan gör väldigt mycket bra också. Och att forskning bedrivs i Katolska Kyrkans hägn. Absolut! Och det är jättebra. Det är rentav strålande bra! Jag bara önskar mig att det kunde vara mer av konstruktiv och relevant forskning och mindre av fördömanden. Fortfarande. Katolska Kyrkans syn på preventivmedel och aborter, och Vatikanens fördömanden av våldtagna barn och deras mammor, samt behandlande läkare blir bara patetiskt. Dan Brown i all ära, men det är inte riktigt där vi står ändå. Eller hur? Egentligen. Det blir mest bara offermentalitet att blanda in uppdiktade romaner i den här debatten. Dimspår. För min del är jag jätteglad och nöjd med er roll som forskare och värnare av kunskap. Ge bara tusan i att systematiskt försöka stoppa så himla mycket av den totala forskning som har med medicinsk utveckling att göra. Fördöm gärna ondsint experimenterande på människor. Fördöm stympningar. Fördöm tvångssteriliseringar. Men läs på för guds skull! Läs på! Så kanske ni fördömer rätt saker. Och slipper vara rädda för utvecklingen i sig själv istället. Få dina/era fakta rätt innan ni skriver. Uttala er inte bara för skojs skull utan att ha fakta på fötterna. Det blir lätt så himla fel då. Även då det skrivs under av dig eller av kyrkan. Även med alla referenser till forskning som bedrevs under renässansen. Det faktum att det mesta som Katolska Kyrkan åstadkommit hör hemma i forntid gör det inte mer rätt, bara sorgligare. Tyvärr. Jag önskar att kyrkan var lika full av framåtanda nu som då. Helt enkelt. Men jag uppskattar historielektionen. Och jag uppskattar att den sidan av kyrkans verksamhet lyfts fram. Även om mycket av det framåtsträvande arbete som faktiskt åstadkommits skedde för många hundra år sedan nu. Samtidigt är jag övertygad om att ni kommer finna en väg tillbaka till kreativiteten, skapandet och det nyfikna utforskandet igen. Dina ord visar vägen. Det gläder mig oerhört. Varma hälsningar Amanda Brihed Liberati (och tillika troende kristen, numera utan hemvist) http://www.liberati.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Manuell trollkontroll är aktiverad. ;)


Statistik