2009-06-21

Öppet brev mailat till den svenska ambassaden i Teheran

Hej,

Mitt namn är Amanda Brihed och jag arbetar som aktivist inom människorätts- och demokratiområdet, men är även aktiv inom Folkpartiet i Stockholmsområdet.

Jag skriver till er med en öppen och ödmjuk vädjan om att ni ska öppna era dörrar för de som behöver hjälp, stöd och beskydd i samband med oroligheterna i Iran och i Teheran. Tala med UD. Tala med varann. Ta en ordentlig funderare. Många andra länders ambassader har redan öppnat sina dörrar. Att Sverige tvekar framstår nu som alltmer orimligt. Vi måste våga ta ställning - om inte annat av medmänskliga skäl.

Nedanstående länder har redan öppnat sina ambassader för de som är i behov av beskydd:

Australien, Finland, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Norge, Belgien, Italien, Slovenien, Portugal.

Ett beslut om att öppna upp och beskydda torde inte vara så värst kontroversiellt eller svårt att ta. Om våra grannar kan, så borde vi också kunna. Det är dags att Sverige visar prov på sin långa tradition av kamp för demokrati och mänskliga rättigheter. Jag skulle vara tacksam om ni ville återkomma till mig med ert och Utrikesdepartementets beslut.

Er och vår hjälp behövs. Stöd demokratin och de mänskliga fri- och rättigheterna. Värna de människor som far illa och som söker hjälp undan förföljelser, hot och våld. Låt inte Sverige stå handfallet i denna svåra stund.

Varma hälsningar
Amanda Brihed

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Manuell trollkontroll är aktiverad. ;)


Statistik