2009-06-26

Svar från ambassadör Magnus Wernstedt - ambassaden i Teheran erbjuder hjälp.

Jag har nu äntligen hunnit ikapp med dagens göromål och upptäcker till min förtjusning att Sveriges ambassadör i Teheran har besvarat min artikel i Expressen från i tisdags 23/6.

Wernstedt skriver att han inte känner till att några västerländska ambassader öppnats upp för hjälpsökande och att ingen förfrågan på plats hittills riktats till ambassaden om beskydd av något slag.

Wernstedt fortsätter: "Skulle frågan uppstå utgår jag från att våra humanitära instinkter slår till och vi kommer att hjälpa till efter bästa förmåga."

Jag kan inte tolka det på något annat vis än att skulle människor i behov av hjälp, vård och beskydd söka hjälp via den svenska ambassaden i Teheran, så kommer personalen på beskickningen inte att neka den hjälpen utan i allra högsta grad vara så hjälpsamma de kan vara.

Ett bättre och mer efterlängtat svar kunde jag inte fått. All heder till Magnus Wernstedt för detta.



Jag gjorde också, vilket Magnus Wernstedt också påpekar, en poäng av det faktum att ambassadören befann sig i Sverige i samband med att våldsamheterna utbröt i Iran och massakrerna påbörjades.

Ambassadören hänvisar till att han befunnit sig i Sverige av familjeskäl. Detta vet jag förstås ingenting om, och jag tycker det är en fullt rimlig förklaring. Har ambassadören haft personliga skäl att lämna Iran och återvända till Sverige ett par dagar, så är det förstås rimligt att så har skett och jag har inga som helst aber angående det. Jag har förstås ingen anledning att gräva i det utan godtar ambassadörens skäl tillfullo.

Wernstedt nämner också att han passat på att informera UD om situationen i landet och även ställt sig till förfogande för media i samband med hemresan. Det kan jag tycka är rimligt efter omständigheterna och jag vill därmed be om ursäkt om jag har låtit aningen hätsk i tonen i min tidigare artikel just rörande hemresan.

Ambassadör Wernstedt berättar också om att UD's kabinettsekreterare kallat till sig den iranske ambassadören för att inskärpa den svenska regeringens oro. Något jag tidigare hyllat i olika fora och som jag tycker var mycket bra gjort. Jag är glad och stolt över att Sverige tagit aktivt avstånd, på så vis, från de vansinnigheter den iranska regimen utövat över sitt folk och oppositionen den sista tiden.

Jag måste säga att utifrån detta svaret tycker jag oerhört mycket om vår ambassadör just nu. Det kan inte sägas bättre. Skönt att ha fått ett positivt besked och skönt att mina och andras påtryckningar tillslut har lett till resultat. Tack alla som kämpat och tack till Magnus Wernstedt och UD som nu lovat hjälpa till vid behov om personer i behov av hjälp hör av sig.

"Det är samtidigt klok politik att i nuläget väga sina uttalanden. Annars är risken mycket stor att de används mot oppositionen i Iran och ytterligare försvårar situationen för redan utsatta", avslutar Wernstedt.

Detta är den enda biten jag vänder mig emot. Jag vet inte hur situationen skulle kunna bli så mycket värre än de massakrer som fortgår i Iran och som tycks leda till att folket återigen riskerar kuvas under en grym och omänsklig regim som dessutom tycks sakna allt stöd för sin fortsatta regering efter det uppenbart manipulerade valresultatet.

Jag tycker inte att man ska dribbla med orden när det kommer till folkrättsliga förbrytelser och kriminella regeringar som förtrycker, förföljer och mördar sitt eget folk. Det finns ingen rimlig anledning att någonsin dividera med eller försöka vara en sådan regim till lags. Mord och förföljelser är aldrig ok, och det är inte ok att stå vid sidan och tolerera och acceptera något liknande för att man vill vara politiskt korrekt eller inte stöta sig med den som beter sig illa.

Situationen kan inte bli mycket mer allvarlig. Tiden att agera är onekligen nu. Jag ber därför ambassadör Magnus Wernstedt och det svenska Utrikesdepartementet att fortsätta agera kraftfullt och att i allra skarpaste ordalag fördöma regimen i Iran och tydliggöra att vi aldrig kommer att tolerera eller acceptera den sittande regeringen efter det valmygel och det våld som förekommit.

Stämpla den iranska regeringen som kriminell och ta handen ifrån Iran till den dagen demokratiska val respekteras och människor kan gå raka i ryggen, stolta, fria och trygga på gatorna i hela Iran utan risk för förföljelser, försvinnanden, våld och mord.





Observera att två demonstrationer kommer att hållas nu på lördag i Sverige.

Silent Scream: Stockholm, Medborgarplatsen klockan 14.00. Arrangör: Feministiskt Initiativ.

Göteborg, intill Stora Teatern (nära Kungsportsplatsen) klockan 14.00. Arrangör: GEMRI.




Nätverket Svart Måndag anordnar också följande demonstrationer de kommande månaderna:

Folkfest Jönköping, Rådhusparken 4-5 juli klockan 12-21 med politisk manifestation 5 juli klockan 12-16 kommer att även inkludera ett ställningstagande mot våldsamheterna i Iran. Demonstrationen berör frågor som demokrati, rätten till integritet, yttrande- och pressfrihet, samt mänskliga fri- och rättigheter för det moderna samhället. Arrangör: Nätverket Svart Måndag i samarbete med Jönköpings Kommun och Studiefrämjandet.


Freedom Not Fear 2009, Stockholm. 12 september. Mer information inom kort.
Arrangör: Nätverket Svart Måndag, Freedom Not Fear Network, AK Vorrat.







Och så vidare till nästa aktion - denna gång på nätet. Denna vädjan fick jag för en liten stund sedan och jag förmedlar den härmed till er:


Action online!
Stöd Iranska folkets kamp om frihet från förtryck
Se youtubefilmen- en ung kvinna i Teheran dödas i sin kamp mot förtrycket!

Kära vänner,
Iranska aktivister har vädjat till världen att motsätta sig våldsamma angrepp på deras protester.
Massiva nya protester planeras, regimen är uppdelad. Ett enat globalt ramaskri på 1 miljon röster
skulle kunna hjälpa till att stoppa våldet.
Vi uppmanar världens ledare att enas mot förtrycket!

Idag är det med hjärta och hopp att mänskliga rättigheter stärks! Frihet från förtryck!
Avaaz organisatörer levererar framställningen/ Ditt stäöd direkt till ledare för Irans största handelspartner och organisationen för den islamiska konferensen, FN och andra internationella grupper som respekteras i Iran.
Där ledarna reagera våldsamt till FREDLIG protest, från Burma till Zimbabwe till Iran, är global solidaritet nödvändigt för att visa regeringar som förtrycker försvagar deras ställning, snarare än att stärka den.
Avaaz betyder "röst" på farsi, det iranska språket. Låt oss visa de människor i Iran att, oavsett vilka de röstade för, stöder vi deras rätt att få sina röster hörda.
Klicka nedan för att underteckna sprid gärna budskapet :

http://www.avaaz.org/en/iran_stop_the_crackdown



Intressant

3 kommentarer:

  1. På något märkligt vis så känns det bra att vi fått svar. Din kamp för det iranska folket är viktigt, Amanda! Keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker du är fantastisk! Snälla sluta aldrig att kämpa för fred i Iran! Kärlek, Mahsa

    SvaraRadera
  3. Jag kommer inte kunna sluta kämpa för demokrati och en frihetlig värld. Jag vet helt enkelt inte hur man gör.

    Jag står och kommer fortsätta stå vid er sida, Mahsa. Jag lovar dig det.

    Och tack även till Mikaela. Jag är glad att det jag gör uppskattas och hoppas att det kan åstadkomma någon form av vettig utveckling ändå. =)

    Varmaste kramar till er bägge!
    Amanda

    SvaraRadera

Manuell trollkontroll är aktiverad. ;)


Statistik