2010-05-04

Allianståget har lämnat Stockholm

Nu är allianståget ute på sin resa genom Sverige. Gnistrande solsken, väldigt många orange Allianströjor och osedvanligt många stora leenden. Det är jäkligt skön stämning ombord, vågar jag rapportera. Trots bristande siffror på sistone känns det som om Alliansen har rätt mycket medvind just nu. Kan det bero på den katastrofala skuggbudgeten? Kan det bero på de nio löften Alliansen just givit oss? Vet inte. Men det känns som om våra bästa valarbetare faktiskt är de rödgröna själva. Finhet.

Sitter och myser ihop med ett par vänner från bloggland och känner att det är rätt skönt att vara liberal och alliansfolk idag ändå.

Tack, förresten till de Luf:are som vinkade av mig och de andra på stationen. Alltid fint att få känna sig litet poppis. Nu är det ett helt gäng stopp på vägen och vi har redan slängt av Nyamko, Maria och Andreas i Södertälje. Nyfiken på hur deras dag kommer se ut. Har faktiskt inte full koll på det. Uppdatera mig, den som vill.

Sååååå....


Löften! Om vi nu ska vara såna, så kan jag visserligen känna att det hade gått att formulera dem mindre negativistiskt. Men det är å andra sidan viktigt att visa på vad för elände som INTE kommer att drabba Sverige om vi vinner valet i höst. Så det är väl gott så, antar jag.

Här har ni det i alla fall:


9 löften från Alliansen

1. Vi lovar att inte höja skatten för vanliga löntagare!

2. Vi lovar att inte riskera statsfinanserna genom ofinansierade utgiftslöften!

3. Vi lovar att inte göra det dyrare att anställa unga!

4. Vi lovar att inte avskaffa RUT och ROT!

5. Vi lovar att inte återinföra fastighetsskatt och förmögenhetsskatt!

6. Vi lovar att inte förtidsavveckla kärnkraften!

7. Vi lovar att inte införa kilometerskatt!

8. Vi lovar att inte kvotera föräldraförsäkringen!

9. Vi lovar att inte skjuta upp Förbifart Stockholm!

Med andra ord en helt ok början på den mer intensiva delen av valrörelsen. Jag har lovat att tillsammans med vännerna här ombord införa mer Metal i valrörelsen och Alliansen i år. Det känns rätt Metal att vara ombord!

Intressant!

3 kommentarer:

  1. Det är väl bättre ALLIANSEN lämnar Sverige. För ett ALLIANSFRITT Sverige!!!!!

    SvaraRadera
  2. Om ni inte ska höja skatten för vanliga löntagare kanske ni ska höja den för ovanliga löntagare i stället? Och så lovar ni väl att fortsätta hålla de arbetslösa, sjuka och fattiga på mattan så de inte kräver mer pengar. De vill ju bara kunna leva på bidrag i stället för att följa arbetslinjen.

    SvaraRadera
  3. @Jah Hollis: Jag brukar driva den linjen att vi behöver en annan syn på bidrag och arbete i grunden. Sverige har inte råd med något annat. Vi har inte råd att vara bara ett paradis i en värld där vi också utsätts för hård konkurrens. Kunde vi hålla varenda människa hemma på bidrag, så vore det jättefint för mig. Jag själv tillhör för övrigt gruppen som under långa perioder själv hamnar där med långa sjukskrivningar och a-kassa. Jag kan den biten. Personligen.

    Problemet är inte de som faktiskt är för sjuka för att arbeta. För dem driver jag en hård linje internt inom Alliansen (med stöd från många andra) om förbättringar på flera plan. Det är viktigt, för att i min värld finns det alltid plats för de som fallit och inte kan ta sig upp.

    Jag tror på att det ska vara skillnad på att arbeta och att inte arbeta, men är inte negativt inställd till att höja a-kassan en aning om finanserna tillåter det. Den möjligheten ökar om vi får fler människor i arbete.

    Då blir det viktigt att också erbjuda bra stöd och bra möjligheter att ta sig in på arbetsmarknaden för den som vill.

    Jag ogillar starkt att använda piskor. Det finns andra som gillar det bättre. Jag arbetar personligen för en något humanare syn, men inser likväl att ska Sverige klara sig i framtiden så måste vi ta tag i ohälsotalen, de stegrande sjukpensioneringarna och den höga arbetslösheten. På ett eller annat vis måste vi lösa det och det måste vi göra tillsammans. Sedan finns det utrymme för många ideologier i sig och många olika synpunkter på hur man löser den eller den frågan. Jag går knappast på den mest hårdföra linjen. Jag bara tror på människors möjligheter och på en väg att lösa de problem Sverige har gentemot resten av världen och även internt.

    Amanda

    SvaraRadera

Manuell trollkontroll är aktiverad. ;)


Statistik