2010-05-10

Unga folkpartister

Nu när det ändå börjar närma sig valrörelse och så många pratar om vem man kan rösta på eller inte rösta på, vem man tror på och vem man inte tror på...

Nog skulle det vara kul att se partierna våga litet mer. Fler unga och taggade politiker behövs för att försöka komma åt den där traditionella bilden av politiken som gubbgöra och "så-har-det-alltid-sett-ut-förr-land". Inte för att det inte finns många äldre manliga politiker som gör ett bra jobb eller så. Klart det gör. Men visst vore det litet kul att få bättre koll på den unga generationen politiker som inte syns så mycket än, inte har tjugo eller fler år inom toppolitiken att luta sig på och liksom redan är självklara på de satta listornas övre halva.

Var är alla ungdomarna? Var är framtidens ideologer? Var är de människor som kommer att mer eller mindre bo på riksdagen de kommande tjugo åren? De där som vill in och påverka och som inte nått hela vägen fram än, men som satsar hårt nu när valet äntligen närmar sig.

Folkpartiet har valt att tillsammans med Luf ta fram en egen ung valwebb för att lyfta de yngre kandidaterna runtom i landet. Snart ska jag tydligen också stå med på listan där, sägs det. Vilket alltid är lika kul. Jag hickar fortfarande till varje gång jag inser att jag ställt till det på det viset för mig själv. Men ändå.

Det är litet grann värt att hylla den nya sidan ändå. Sidan som talar om det vi unga politiker bryr oss mest om. Jobben. Skolan. Friheten och integriteten. Integrationen. Sånt som verkligen handlar om oss och om vår vardag.

Själv kandiderar jag förstås för fler jobb, men väljer att göra det utifrån ett globalt perspektiv. På grund av att jag vet att vi i Sverige påverkas av vad som händer i övriga Europa, i USA, i Kina, Indien, Ryssland, Thailand och på många andra håll. Vi är del i en global värld och för att kunna hävda oss, växa och ta tillvara på framtidens globala möjligheter måste vi tänka jobb i en global värld. Utöver det måste vi förstås öka möjligheterna till eget företagande och entreprenörskap, vi måste prata om möjligheter att få in unga på arbetsmarknaden och om vilka vägar vi måste gå för att förhindra att vissa grupper ställs utanför arbetsmarknaden utan egen förskyllan.

Jag går även till vård för vår rätt till högoktanig, riktigt vass utbildning för alla. Utan kunskap och utan möjlighet att se och tänka nytt har vi inget. Vi kan inte konkurrera med omvärlden om vi inte kan stå för de vassa, nya idéerna. Vi måste med hjälp av utbildningsväsendet i landet arbeta för en hög kunskapsnivå som gör att de nya idéerna och de riktigt grymma exportföretagen föds här. Hos oss. För att det är också där arbetena finns. Och där arbetena finns, där finns välfärden.

Jag kandiderar också, förstås, för integritetsrörelsen. Det vore konstigt annars. Efter mina år som grundare, ordförande och språkrör för Människorättsnätverket Svart Måndag, efter mina år i Liberati och inom hela den svenska och globala frihets- och integritetsrörelsen finns inget annat jag kan göra. Jag lever frihetlighet. Jag andas den. Jag behöver den för att fungera numera. Jag går till val på samma politik jag valt att föra under alla år. Vi har rätt att slippa bli övervakade. Vi har rätt att slippa statliga övergrepp. Vi har rätt till våra egna liv. Vi har rätt till en rättssäker värld och till att själva bestämma över vem som vet vad om vårt allra mest privata.

Jag går till val för klimatet. Det vore konstigt annars. Efter många år av ständigt läsande på temat klimat och miljö känns det fortfarande som om jag lärt mig ingenting alls. För att detta är så otroligt stort och så allomfattande. Vi behöver hjälpas åt, vi behöver tänka nytt och vi behöver tänka radikalt. Jag tror inte på en framtid där vi går tillbaka till att leva på stenåldern för att skydda vår omvärld. Jag tror på att vi kan finna fantastiska lösningar miljötekniskt och infrastrukturmässigt för att skapa en värld i vilken vi kan leva i harmoni med klotet vi bor på. För det kämpar jag dagligen, och jag vill hemskt gärna ha ett starkt stöd för mig och andra unga folkpartister att göra just det.

Och det finns så många fler sidor av politiken som måste lyftas och som vi verkligen måste prata om. Men nu har jag babblat alldeles för länge. Jag fortsätter gärna strax igen...

Vi kanske ses på unga.folkpartiet.se. Gå in och se vad mina andra unga medkandidater tänker och tycker.

Vi ses på barrikaderna, vänner! Vi ses i kampen för frihet och framtid!

Även här:
Froby, Eric W,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Manuell trollkontroll är aktiverad. ;)


Statistik