2010-07-15

Intervju med Malmö Gay Radio - nu streamad (och litet annat)

Min ganska elaka och ocensurerade drapa i Malmö Gay Radio ligger nu uppe och kan streamas. Jag tror Claes Gylling och de andra i studion hickade till litet grann nånstans under sändningen. Men det var ett väldigt bra samtal ändå, tycker jag. Tacksam för inbjudan att medverka och tacksam över de positiva ord jag fått från Claes i samband med intervjun. Jag arbetar gärna med Gayradion igen. Jag fick mersmak.



Diskuterar runt Socialstyrelsens nya rapport rörande transsexuella och vår situation i Sverige idag, tvångssteriliseringarnas historia och den svenska feministiska rörelsen. Kommer in även litet grann på Svart Måndag och en del annat. Det här kan vara intressant att lyssna på för den som känner sig sugen på att höra mer. Riktiga samtal blir ofta mer personliga och mer kompletta än skriven text.

Intressant.



Kopplat förstås till mitt inlägg på mors dag igen, samt artiklarna på Aftonbladet och DN.





Närmsta tiden kommer jag även att synas i Aftonbladet TV i en litet längre intervju, samt kommer att agera litet mer som en slags poster girl för RFSL i deras arbete för transsexuellas rättigheter. Känns kul att de vill lyfta fram mig och det arbete jag gör och jag ser mycket fram emot att få arbeta mer med dem i framtiden.



Ytterligare ett par artiklar ligger i pipeline, bland annat lagom till invigningen av Stockholm Pride, där förstås Socialstyrelsens generaldirektör Lars-Erik Holm invigningstalar.




På annat håll:






Nu ska den första skönhetstävlingen för transsexuella tjejer hållas i samband med Pride. Det är väl på sätt och vis på tiden att det händer något även här i Sverige. Om inte annat för att det behövs offentliga förebilder och människor att identifiera sig med. Inte minst hos landets alla transsexuella själva. Men det är också viktigt att visa att vi alla ser ut som och är rätt så vanliga människor. Det är ju annars något som "folk i allmänhet" gärna inte riktigt vill fatta. Verklighetens folk tror jag de kallas. Nidbilderna av vad en transsexuell människa är ska ju tjurskalligt bibehållas i all evighet, men det är dags att hela människosynen och förståelsen kring hela transspektrat uppdateras väldigt kraftigt i det här landet. Vi kan ju inte fortsätta leva på medeltiden för evigt i världens modernaste land. Det finns ju somliga som vill motsatsen och som inte ens vågar ta en diskussion under Pride för att belysa frågan och försöka finna lösningar. Men vem är egentligen förvånad?





Det här med skönhetstävlingar... Nu ska ju sägas att jag inte tillhör den gruppen av feminister som hävdar att man inte får bry sig om sitt utseende eller bli uppmärksammad för det om man vill. I min värld är allt som ger en boost för självförtroendet och en extra sträckning i ryggraden något positivt. Jag har aldrig varit för likriktning, förtryck, jantelagar och nedvärdering som en väg att stärka någon. Även om jag litet då och då får en gnutta skit för det här och var ifrån. Inte minst från radikalfeministiskt håll. Ni vet... alla de där som hävdar att sex är fult, och då speciellt kvinnlig sexualitet och njutning, som hävdar att varje penetration är ett övergrepp, att sexförsäljare ska kallas horor och stigmatiseras så mycket som möjligt och att transsexuella inte ska ha rätt till könsbyte för att kön inte existerar. Jösses, har den svenska feminismen mycket att göra upp med för att på något som helst vis bli aktuell igen.

Vi har sett litet grann hur det drevet gått nu på sistone. Inte sant? Jag tror inte riktigt på det arbetssättet. Vilket också innebär att jag är glad över att få se transsexuella ta mer plats i samhället och över att få se dem skapa en ny våg av förebilder tillslut. Även genom skönhetstävlingar som Miss Transsexuell.



Nu vill jag gärna se en Mr Transsexuell komma till världen snart också. Och när i hela friden ska QX få upp ögonen för att HBT består av mer än H och B och tillslut tillerkänna transvärlden sina förebilder. Vill se årets TS/TV/IG/IS. Varför inte? Vill se årets Cis-person också för den delen. Vill flytta in även trans i finrummet. Men kommer Jon Voss och de andra ansvariga för QX att våga ta det steget? När blir gaygalan en verklig HBT-gala? Det är min fråga. Hoppas på svar.



Missa inte heller att coola Majsan fixar tjejfest i helgen. Jag tror faktiskt jag är sugen på att gå dit. Vi kanske ses i minglet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Manuell trollkontroll är aktiverad. ;)


Statistik