2010-11-04

Den industriella erans döende upphovsrättsdrakar skrämmer med sin dumhet!

Kan det verkligen vara sant, tänker man då man hör sådant här. En amerikansk fyrabarnsmor som för fyra år sedan laddade ned hela 24 låtar och därmed gjorde sig till storbrottsling av gigantiska mått. Bötesstraff är nu utdömt. Om 420000kr per nedladdad låt! Bakom åtalet ligger skivbolaget Capitol. Det kanske inte är en slump att då jag tänker på Capitol så tänker jag på stenkakor (ni vet de där stora skrapande rågkakorna man använde innan LP-skivan dök upp i skivdiskarna - eller så var det Dödahavsrullarna jag tänkte på; vet inte riktigt säkert). Vet du inte vad en LP eller en skivdisk är, så är det lugnt. Det innebär bara att du befinner dig i nutiden till skillnad från den industriella tidsålderns gamla döende drakar som kämpar desperat för att få gamla uråldriga affärsmodeller att leva vidare i ytterligare ett par år. Dödfött, men man kan ju alltid tvinga politiker att skriva nya lagar, så kan man leva på böter snarare än på den fallande försäljningen.

När nu skivindustrin ska fatta att vi som kunder gått vidare till den digitala tidsåldern, tycker att skivspelare, hårddiskar och annat trams är stenålder, borde grävas upp och katalogiseras av arkeologer och helst vill ha saker streamade och jävligt praktiskt mjukvaruförpackade framgår inte av historien. Jag tror det beror på att idén inte slagit draken än. Drakar sägs ju i och för sig ha episkt små hjärnor om man nu ska tro nutida fantasylitteratur. Men jag antar att när det är dags kommer nog detta urtidsmonster lägga sig under klubban och svärdet likafullt och godta det dödande hugget. För ingen uråldrig affärsmodell kan ersättas genom att försöka överleva på bötesbelopp snarare än försäljning. Tror att det stod i någon gammal förbiblisk text nånstans, men är osäker. Kilskrift och vittrade grottmålningar är så jäkla svårtytt!

Inte för att naturlagar från forntiden hjälper de människor som hamnar mitt i den eldsprutande galningens väg under tiden dödskampen pågår. Det är otäckt och trist och fruktansvärt, fruktansvärt dumt.

Men det hade väl lika gärna kunnat vara Sverige, tänker jag. Och hade det varit det, så hade dessutom denna fyrabarnsmamman som gjort sig skyldig till att ha laddat ned en enda cd-skiva (motsvarande) blivit tvungen att själv bekosta en publicering av domen i lokala media. För att vi vet ju alla att vår tyvärr rätt så okunniga justitieminister bara ääääälskar spöstraff, skamstraff och offentliga uthängningar. Kanske mer så att Beatrice gillar medeltid än vad Capitol gillar bestraffningsmetoder från tidig industrialism? Vad vet jag...
Men det passar ju förstås bra, med tanke på att vi kommit fram till att svensk lagstiftning på andra områden är mer brutal och blodstörstande än självaste gamla testamentet. Blodsstraff, kroppsstraff och offerriter är ju trots allt vardagsmat i Sverige idag. Tänker förstås på de bestialiska genetiska utrensningar av sexuella minoriteter som pågår i Sverige idag. Skrivit litet om det tidigare.

Hej urtid! När får jag titta på trollen? Går turen via alver och orcher också?
10.080.000kr säger att jag (och denna fyrabarnsmamman, ni minns) betalat nog inträde för att se dem!

Intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Manuell trollkontroll är aktiverad. ;)


Statistik