2010-11-03

Sakineh ännu vid liv

Idag skulle Sakineh Mohammadi Ashtiani ha avrättats i Iran. Vi slapp leva med den skammen över vår myckna mänsklighet som ett verkställande skulle inneburit. Återigen har den avsatta tiden för avrättningen passerats utan att Sakineh har mördats av den iranska regeringen. Orsaken till dödsdomen är att hon dömts för otrohet. Det är litet grann av ett mirakel, känner jag, varje dag som Sakineh får behålla livet och som avrättningen inte genomförs. Att det ens ska vara möjligt att hon ska behöva frukta för sitt liv och sitta fängslad är ett skämt och en skymf mot allt som är mänsklighet och jag blir bara mer och mer förbannad av detta vansinnet.

Nu kan man ju fråga sig varför Sakineh inte blivit avrättad just idag efter att domens verkställande skjutits upp vid så många tillfällen förr. Det rimliga antagandet är förstås det faktum att en grupp iranska parlamentariker just idag besöker den svenska riksdagen. Ironi, eller hur? Hur kommer det sig att Sverige ens tillåter dessa parlamentariker att besöka riksdagen under sådana omständigheter? På vilket sätt menar regeringen och Carl Bildt att det är okej överhuvudtaget att ge en sådan ynnest till företrädare för ett land som så vansinnigt starkt tar avstånd från mänskliga rättigheter, människovärde, jämställdhet och kvinnosyn. Eller från demokrati och folkrätt överhuvudtaget. Varför?

Tycker det är spännande att ett par partier nu visar sitt missnöje genom att bojkotta besöket. Hade det rört mig, så hade jag förstås tyckt det varit litet jobbigt om jag dragits ut i en bojkott, för att då hade jag aldrig fått chansen att ställa frågor om Neda och alla andra som dödats, skadats, fängslats och förtryckts. Då hade jag aldrig fått chansen att ställa mig och skälla ut människorna efter noter fram till dess rösten brast. Men det kanske bara är jag, förstås.

Intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Manuell trollkontroll är aktiverad. ;)


Statistik